Het vaccineren gaat als een speer. Het thuiswerkadvies is (grotendeels) vervallen. Hoe gaat jouw onderneming werken in deze nieuwe fase na de coronacrisis? Thuis, op kantoor, hybride of juist weer volledig terug op de vertrouwde werkvloer? 42% van de werknemers vindt een combinatie van thuis en op kantoor werken ideaal en 25% werkt het liefst helemaal thuis (Bron: TNO). Maar is dat ook het beste voor jouw onderneming? En hoe richt je dat in, structureel hybride werken? Welke kaders stel je, welke wederzijdse verwachtingen?

 

Weten jouw medewerkers al wat het nieuwe beleid is? En wat als medewerkers helemaal niet meer op kantoor willen werken? Is thuiswerken een verworven recht geworden? Wie bepaalt uiteindelijk de werklocatie?

 

Het kan zijn dat jouw organisatie hybride werken wil omarmen, maar het kan ook zo zijn dat je juist terug wil naar kantoor. Beide werkvormen kunnen weerstand van personeel opleveren. Hoe zorg je dat deze transitiefase soepel verloopt? Wij beantwoorden de belangrijkste vragen die momenteel spelen. 

 

  1. Is thuiswerken een verworven recht?

 

Medewerkers die thuis willen blijven werken, denken misschien dat door de coronacrisis een recht op thuiswerken is ontstaan. Belangrijk om te weten als werkgever: dit is meestal niet het geval. Als in jouw onderneming door het coronavirus veel vanuit huis is gewerkt, betekent dit nog niet dat sprake is van een verworven recht. Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie waar thuiswerken het overheidsadvies was om de veiligheid op de werkvloer te waarborgen. Thuiswerken valt in een dergelijke situatie onder het instructierecht van de werkgever. Als werkgever mag je dus wanneer het weer kan, ook vragen aan de werknemers om terug te keren naar de werkvloer.

 

  1. Hoe ga ik om met medewerkers die weerstand bieden tegen de nieuwe manier van werken?

 

De ‘nieuwe manier’ van werken na corona kan grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de standplaats van werknemers, de werktijden, maar ook voor de manier van beoordelen. Een verandering van manier van werken zorgt op vele fronten voor veranderingen in de organisatie. Voor werknemers zal dit schakelen zijn: niet iedereen zal de nieuwe manier van werken direct omarmen. Om problemen te voorkomen is het van belang om te zorgen voor een juridische verankering. Zorg dat onder andere arbeidsovereenkomsten, bedrijfsreglementen en bijvoorbeeld de beoordelingssystematiek op orde zijn en aangepast aan de nieuwe situatie. Immers, juridische kaders geven vrijheid en tegelijk grip. Committ Legal levert maatwerk om hybride werken vorm te geven en dit veranderingsproces te begeleiden. Immers, niet elke wijziging mag eenzijdig door de werkgever worden doorgevoerd. Het ‘opstartplan terug naar kantoor of werklocatie’, dat na de eerste lockdown is gepubliceerd, kan een voorbeeld zijn.

 

  1. Kunnen werknemers een verzoek indienen om thuis te werken?

 

Het kan ook zijn dat je alle medewerkers weer terug op kantoor wilt hebben. Er zullen dan medewerkers zijn die liever thuis blijven werken. Op grond van de Wet flexibel werken kunnen zij een aanvraag doen om thuis te werken. Hoe ga je om met deze aanvragen? Een afwijzing dient goed beargumenteerd te worden. Zorg dat je voorbereid bent. Met het wetsvoorstel Wet werken waar je wilt wordt het mogelijk zelfs verplicht om een dergelijk verzoek te honoreren. Voorkom vele (onnodige) aanvragen door vooraf duidelijke kaders te stellen.

 

Meer weten over de (mogelijke) gevolgen van hybride werken? Hoe ga je om met hybride werken? Hoe veranker je hybride werken in de organisatie? Welke kaders kun je vooraf stellen? Kijk naar onze online Masterclass ’Arbeidsrecht tijdens én na corona’. Vanaf deze week online. Hou onze website en socials in de gaten. Wij houden je op de hoogte.