Aanpassingsvermogen is wat Corona vergt van ondernemingen. Past jouw functiehuis nog wel, zijn er minder of andere rollen nodig, wil je meer flexibiliteit inbouwen en of kan je het werk ook met minder personeel klaren. Hoe kan aangepast worden aan de nieuwe  werkelijkheid? Een (re)organisatie kan voor de gewenste aanpassingen een oplossing zijn. Of dat nu is vanwege bezuinigingen of omdat de wens bestaat op de organisatie anders in te richten. Als de directie voornemens is binnen nu en een paar maanden een (re)organisatie af te ronden, betekent dit snel schakelen en stappen zetten.

Maar hoe pak je een (re)organisatie het beste aan? Wij nemen je mee in een serie van drie blogs.

  1. Grote stappen, verder van huis
  2. Timing en tactiek
  3. Talent driven

Grote stappen, verder van huis

Hoe begin je onder tijdsdruk aan een (re)organisatie?

Een goede voorbereiding vormt immers de kern van een succesvolle (re)organisatie. Deze voorbereiding is nodig om te komen tot goed afgewogen en toekomstbestendige besluiten om de wendbaarheid en flexibiliteit van de onderneming voor de toekomst te waarborgen én om grip te houden.

In de voorbereiding is het van belang om een sterk (re)organisatieplan op te (laten) stellen ter voorbereiding op de UWV ontslagprocedure maar ook ter onderbouwing van een eventuele adviesaanvraag aan de ondernemingsraad. Wij geven je tips:

 

  • Tip 1: Bedenk je: wat is het doel van de (re)organisatie? Wat wil je bereiken? Het aantal fte’s verminderen? De beste medewerkers voor je organisatie behouden? De organisatie inrichten passend bij hybride werken?

 

  • Tip 2: Wie komt het eerst voor ontslag in aanmerking? Wanneer zijn functies wel of juist niet uitwisselbaar? Wat als een medewerker in de praktijk ander werk uitvoert dan de functie op zijn loonstrook? Wat als er geen OR is? Hoe om te gaan met de CAO? Allemaal vragen die spelen bij een (re)organisatie. Een goede voorbereiding zorgt dat je niet voor verassingen komt te staan gedurende het proces van (re)organisatie.

 

  • Tip 3: Vaak wordt gedacht dat alles voorbereid moet zijn voor een arbeidsrecht advocaat wordt ingeschakeld. Bel liever meteen: juist op het moment dat je nog niet alles op een rijtje hebt. Dit scheelt tijd en geld en zorgt dat het proces in goede banen wordt geleid.

Wil je alvast aan de slag? Check de ‘roadmap voorbereiding (re)organisatie’ op anderhalvemetervoorhr.nl

Ook sprake van een (re)organisatie (onder druk) binnen jouw onderneming? Iedere (re)organisatie vergt maatwerk. Committ Legal helpt je om dit in goede banen te leiden binnen de wettelijke kaders.