Langdurig ziekteverzuim: geen werkgever die daar vrolijk van wordt. Het is kostbaar en tijdrovend. Daarnaast voelt het gewoonweg niet goed als een werknemer als gevolg van het werk arbeidsongeschikt raakt. Nu vanwege de coronacrisis thuiswerken voor veel werknemers nog lang de norm blijft, is het zaak zowel de korte- als de langetermijngevolgen hiervan goed te regelen. Langdurig ziekteverzuim door thuiswerken: je voorkomt dit door regelmatig te evalueren.

Uit onderzoek blijkt dat het risico op een burn-out veel groter is als medewerkers vaak en langdurig thuiswerken. Ook eenzaamheid en concentratieproblemen zijn aan de orde van de dag. Fysiotherapeuten signaleren veel meer nek, rug, arm en schouderklachten sinds de grote toename van het aantal thuiswerkers.

Het uitgangspunt is en blijft dat de werkgever een zorgplicht heeft voor de gezondheid van zijn medewerkers, ook als zij thuis werken. Maar, hoe regel je dit nou goed voor jouw bedrijf?

Vermijd het ontstaan van fysieke klachten

Een goede thuiswerkplek voor iedere thuiswerker is een belangrijke eerste stap. Dit voorkomt nek, rug, arm en schouderklachten. Een werkgever is verplicht er zorg voor te dragen dat iedere werknemer thuis een goede werkplek heeft die aan de arbonormen voldoet. Maar, als de medewerker thuis al een goed bureau, een goede bureaustoel en andere geschikte spullen heeft die aan de arbonormen voldoen, dan hoeft de werkgever die niet meer te verstrekken.

Na het inrichten van een goede werkplek is het goed is om regelmatig bij jullie medewerkers te checken of zij fysieke klachten ervaren. Dan kan het bedrijf tijdig maatregelen te nemen ter vermindering of voorkoming van arbeidsongeschiktheid.

Voer een thuiswerkprotocol voor vaak en langdurig thuiswerken in

Een andere belangrijke stap is de invoering van een goed thuiswerkprotocol. Als bedrijven al zo’n protocol hebben, dan is dat vaak gericht op de situatie waarin een medewerker slechts een klein deel van de werkweek thuiswerkt.

Met een goed thuiswerkprotocol, specifiek gericht op vaak en langdurig thuiswerken voorkomt jouw bedrijf problemen en weten medewerkers waar ze aan toe zijn.

Herken tijdig psychosociale klachten

Medewerkers die hele dagen alleen thuis zitten. Of medewerkers met teveel prikkels in de thuissituatie door een druk gezin of lawaaiige buren. En bij sommige mensen gaat het thuis niet zo goed in de relationele sfeer, waardoor de dagelijkse ‘ontsnapping’ naar het werk erg gemist wordt. Voor deze groepen medewerkers kan de extra psychosociale belasting door thuiswerken ervoor zorgen dat ze in een depressie, een burn-out of een bore-out raken. Allemaal klachten die tot langdurig ziekteverzuim leiden.

Normaliter zien jij en de leidinggevenden medewerkers regelmatig op de werkvloer, waardoor het signaleren van psychosociale overbelasting makkelijker is. Bij thuiswerken is dat een stuk lastiger.

Het is daarom zaak dat de leidinggevenden regelmatig persoonlijk contact te hebben met medewerkers. Dat kan via de telefoon, videobellen, chat, maar bijvoorbeeld ook door samen te gaan lunchen in een restaurant waar de coronaregels gerespecteerd worden. Ook is het goed om het onderlinge sociale contact tussen medewerkers te stimuleren. 

Naast deze persoonlijke contacten is het gericht vragen stellen over het welzijn van de medewerker belangrijk.

Evalueer ook bij de leidinggevenden

De rol van de operationeel leidinggevenden is cruciaal. Met name bij thuiswerken waar het grip houden op het welzijn en de productiviteit van medewerkers niet eenvoudig is. Tegen welke operationele problemen lopen leidinggevenden aan? Hoe ervaren zijzelf het thuiswerken en op afstand aansturen van medewerkers?

Neem maatregelen

Evalueren zonder actie heeft geen zin. Dus geeft een medewerker aan dat hij klachten heeft: neem dan gepaste maatregelen. En houd regelmatig de vinger aan de pols. Situaties veranderen en daarom is regelmatig evalueren een goede zet om arbeidsongeschiktheid door thuiswerken te voorkomen.

Wil je een op maat gemaakt evaluatieformulier voor jouw bedrijf? Of wil je weten hoe ver de zorgplicht van de werkgever voor de gezondheid van de medewerkers gaat? Of waar een werknemer wel of geen recht op heeft? Neem dan contact op met Committ Legal, dé advocaat voor ondernemers of neem contact op met de Helpdesk. We zetten ons dan in om je verder te helpen.